1. Насоченост на изграждането на
випускника и изпълнявани функции
Киберсигурността е
набор от принципи, стратегии, средства и подходи за управление на
рисковете за функционирането на киберсредата и действия, насочени
към защита на кибернетичните ресурси на организацията и
потребителя.
Киберсигурността се заключава в осигуряване на безопасност и работоспособност на ресурсите на потребителя в условията на множество от заплахи.
Киберсигурността има за цел да организира безопасността на киберсредата, в която функционира организацията и потребителя. Като такава, тя е съвкупност от политики и действия, апаратни и програмни средства, които са проектирани и използвани за защита на инфраструктурата на компютърните мрежи от неправомерен достъп, кражби, деформации, унищожение и други заплахи. Тя осигурява мониторинг и оценка на киберсредата с цел гаранция на качеството на функционирането й.
Основна цел на обучението е подготовка на висококвалифицирани инженери, притежаващи ключови компетенции в областта на киберсигурността.
Отличителни особености на използваните
образователни технологии са:
•
съответствие със световните тенденции за многостепенен
образователен модел: бакалавър – магистър – доктор;
• акцентиране върху фундаменталното образование в областта на
киберсигурността, позволяващо гъвкава адаптация на обучаемите към
изменящите се потребности на външната среда;
• интегриране на образованието с науката и бизнеса, използване на
иновационни технологии за обучение, включване на реални научни и
практически задачи в учебния процес, осигуряване на практическа
подготовка в подходящи фирми и учреждения.
А. В
резултат на обучението випускникът от специалност „Киберсигурност”
се формира като личност с:
•
мотивация за целенасочени и постоянни усилия за
самоусъвършенстване;
• волеви
качества, самоконтрол и настойчивост за постигане на креативни
цели;
• умения да взема адекватни
решения и да ги провежда на практика;
• мобилизираност, организираност, действеност и продуктивност;
• умения за логично и креативно мислене;
• социална комуникативност и умения за работа в екип.
Б. В резултат на обучението студентът придобива висше
образование
в областта “Технически науки”,
професионално направление “Комуникационна и компютърна техника”,
образователно-квалификационна степен “бакалавър” по специалността
“Киберсигурност” и професионална квалификация „Инженер по
киберсигурност”, който е подготвен за изпълнение на следните
професионални дейности:
• аналитична;
• проектно-конструкторска;
•
научно-изследователска;
•
организационно-управленска;
•
експлоатационна.
2. Обучаемите, завършили
образователната програма по специалността „Киберсигурност”
придобиват знания, умения и компетентности
А.
Знания
В резултат на обучението си студентите по
специалността „Киберсигурност” придобиват в бакалавърска степен
високо специализирани знания, които включват най-новите познания в
тази сфера на работа или обучение, като основа за оригинално
мислене, приложна и изследователска дейност.
• притежават широк спектър от теоретични и практически знания,
разбират и изразяват теории, концепции, принципи и закономерности
в областта на: теория на информацията, математическите основи на
киберсигурността, сигурността на компютърните системи и мрежи,
рискове и заплахи в киберпространството;
• владеят високоспециализирани практически и теоретични знания в
областта на криптографската и стеганографска защита на
информацията, методи, средства и процедури за осигуряване на
сигурност в киберпространството, проектиране на защитени
информационни системи, алгоритми, стандарти и политики за
киберсигурност, които са база за разработването и прилагането на
нови идеи и решения;
• демонстрират
критично осмисляне на знанията в интердисциплинарната област на
киберсигурността и връзките между съставните направления.
Б. Умения
Студентите по специалността
„Киберсигурност” (бакалавърска степен) придобиват специализирани
умения за решаване на проблеми, изследвания и иновации в областта
на киберсигурността, както и умения да развиват нови знания и
процедури за киберсигурност:
• владеят
богат набор от практически и познавателни умения и подходи,
необходими за разбирането на абстрактни проблеми и разработването
на творчески решения за киберсигурност;
• идентифицират проблеми на киберсигурността и ги решават,
използвайки съвременни изследвания чрез интегриране на знания от
нови или интердисциплинарни области, като проявяват способност за
генериране на нови знания, процедури и иновации;
• оценяват адекватно ситуации в областта на киберсигурността,
характеризиращи се с непълна, ограничена информация и
непредсказуемост;
• бързо развиват
нови и разнообразни умения в отговор на новопоявяващи се знания и
практики за преодоляване на рискове и заплахи в
киберпространството;
• свободно
прилагат иновативни методи, хардуерни и софтуерни инструменти за
киберсигурност при решаването на възникващи задачи и проблеми.
В. Лични и професионални компетентности
В
резултат на обучението си в бакалавърска степен, студентите по
специалността „Киберсигурност”, са в състояние да управляват и
трансформират целесъобразно сложен и непредвидим контекст в
областта на киберсигурността като поемат лична отговорност,
осигурявайки иновативни решения и принос към професионални
познания и практики на работните екипи.
В.1. Самостоятелност и отговорност
• умеят да изграждат административно-организационни структури и
самостоятелно да управляват работни екипи за решаването на сложни
проблеми по сигурността на киберпространството в непредсказуема
среда, с множество взаимодействащи фактори и вариативни
възможности;
• проявяват творчество и
новаторство при разработването на проекти в областта на
киберсигурността;
• инициират процеси
и организират дейности, изискващи висока степен на съгласуваност,
формулиране на политики за киберсигурност и демонстриране на
лидерски качества за реализацията им.
В.2. Компетентности за учене
• системно и задълбочено
оценяват познанията си и идентифицират потребности от нови знания
в областта на киберсигурността;
•
ориентират се самостоятелно в сложно учебно съдържание, прилагайки
собствени подходи и методи към овладяването му;
• използват разнообразни методи и техники за усвояване на
комплексно учебно съдържание;
•
владеят богат понятиен апарат и проявяват способности за
концептуално и абстрактно мислене по проблеми на киберсигурността.
В.3. Комуникативни и социални
компетентности
• умеят да
представят ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на
проблеми и възможни решения за киберсигурност пред специализирана
и неспециализира аудитория, използвайки подходящ набор от техники
и подходи;
• разработват и излагат
аргументирани схващания относно социални процеси и практики в
контекста на киберсигурността и обосновават предложения за тяхното
усъвършенстване или промяна;
• владеят
специализирана лексика и пълноценно общуват на някои от
най-разпространените европейски езици по проблеми на сигурността в
киберпространството.
В.4. Професионални компетентности
Бакалавърът - инженер по киберсигурност трябва да
използва придобитите знания, умения, опит и личните си качества за
целенасочена и продуктивна професионална дейност в направления
като:
• събиране, обработване и
интерпретиране на специализирана информация, необходима за
решаването на сложни проблеми и практическо използване на
съвременни методи, средства и процедури за защита на
информационните ресурси;
• адекватно
оценяване на ситуации и намиране на решения в сложна среда на
разнообразни взаимодействия за защита на информацията в комплексни
регионални и фирмени информационни системи;
• демонстриране на способности за професионално поведение и
взаимодействие в работна и специализирана среда;
• преодоляване на информационния дефицит в непозната среда, за да
решат оптимално задачи и проблеми в областта на киберсигурността;
• умение да инициират промени и да управляват процесите на
развитие като се ангажират с важни научни, социални и нравствени
проблеми, възникващи в процеса на работата или обучението.
3. Професионална реализация
А. Завършилите специалност „Киберсигурност“ инженери имат
висока широкопрофилна, интердисциплинарна професионална
подготовка, която им позволява да се реализират като изпълнителски
и ръководни кадри в производствени и непроизводствени сфери като:
• системни и приложни разработчици на специфични
апаратно-програмни продукти за защита на информацията;
• инженери при внедряване и експлоатация на средства за защита на
компютърни системи, комплекси и мрежи;
• инженери по киберсигурност в секторните екипи за реагиране при
инциденти с компютърната сигурност;
•
специалисти в работни групи за създаване, верификация и внедряване
на математически и програмни модели на системи за защита и
сигурност на информационни системи;
•
специалисти в екипи за организация и управление на процесите на
разработка, внедряване и експлоатация на системи за сигурност на
компютърни мрежи.
Б. В съответствие с националната
класификация на професиите и длъжностите, могат да се реализират в
следните направления:
•
Специалисти по сигурност на информационни системи и мрежи.
• Системни анализатори;
• Софтуерни
разработчици;
• Анализатори на софтуер
и софтуерни приложения;
• Системни
администратори.
Семестриална такса
За специалността „Киберсигурност“ семестриалната такса за учебната 2020-2021 година е 220 лв за редовна форма на обучение и 170 лв за задочна.